Advertise Here

MY KAWASAKI ZSR 150

- Another Blogger Blog's

Ini pula kenangan aku beli motor kedua aku.Apalagi ZSR150 jugakla. Motor ni aku beli d Kota Kinabalu dari seorang mat motor yang aku kenal masa cari motor second hand di Inanam dulu. Motor ni teruk sikit keadaannya.Firing pecah,tangki kemik dan ekzos pulak sudah keluar minyak hitam.Tapi macam ada chemistry pulak sampai aku sungguh-sungguh mau ambil motor tu.Bukan apa, puas cari yang harga murah tapi tidak jumpa.Last-last ambil jugak la yang satu ni.Aku cadang mau bikin motor modified.Kasi tukar cover set macam ZX7R.Tapi sampai sekarang ni belum ada modal.Motor masih tersadai bawah tangga.Aku masih ingat hari aku ambil motor tu hari cuti Good Friday di Sabah.Tah macamanala aku boleh lupa hari tu cuti.Aku datang ke KK naik kapal terbang.Tiba di airport baru aku terdengar beberapa orang petugas PGA berincang pasal cuti hari tu.Alamak...macamana mau pigi JPJ tukar nama.Mau pulang tiket pulak tiada.Aku ambil keputusan turun saja ke KK dan call mamat tu.Kami jumpa di Centrepoint.Sambil belanja dia makan kami berborak pasal motor.Dia jual motor tu sebab mau beli EX5 di Telupid.Punya la jauh mau ambil motor.Aku minta kureng harga tapi dia tetap bagi harga asal RM2000.Mau tidak mau aku bayar sajalah.Dia cuma bagi helmet buruk sebijik yang visornya sudah kabur untuk aku sebagai gift.Ambik sajalah apa mau buat.Oleh kerana JPJ tutup, aku cuma ambik maklumat diri (IC fotostat) dan kad ori sebagai bukti pembelian.Aku janji dengan dia bila-bila aku free aku turun ke Inanam lagi cari dia untuk tukar nama.Dapat saja motor aku terus pigi tukar tayar dan pasang side mirror.Mau pasang brek belakangpun tidak sempat sebab kedai tutup awal.Kan hari ni cuti umum di Sabah.Susah hati pun ada, takut pun ada sebab tengok keadaan motor macam tidak confident saja mau bawak balik rumah.Aku ambil keputusan untuk tidur saja di KK malam tu.Aku tidur di Grace Ville hotel di Karamunsing. Senang sikit aku tengok motor sebab aku park betul-betul sebelah bilik aku sewa tu. Awal pagi lagi aku sudah bangun sekitar jam 5 subuh.Tidur malam semalam tidak lena.Asyik fikir pasal perjalanan yang jauh yang bakal aku tempuhi.Lepas mandi dan solat subuh,aku check out dari hotel.Bila mula start motor,motor meragam pulak tidak mau hidup.Sudah tu,kick starter pulak looose.Alamak matilah kalau macam ni...Aku bertawakal dan berserah kepada Illahi dan kemudian membaca selawat.Akhirnya motor hidup juga.Dapatla aku teruskan perjalanan. Bila tunggang motor tu baru rasa free sangat...segala masalah aku hilang begitu saja.Rasa takut diganti rasa seronok pulak.Punyala siok bawa motor di KK ketika awal pagi sebab tidak banyak kenderaan.Aku boleh pecut sampai 120kmph.Brek belakang tiadapun aku hantam saja.Nasib baik tiada apa-apa masalah timbul bila turun bukit. Sampai di Kinarut, aku singgah stesen minyak Petronas yang selalu aku singgah bila datang ke KK untuk isi tangki dan pi toilet kejap....he...he..he. Lepas tu perjalanan aku teruskan sampai di Membakut.Aku singgah lagi di stesen minyak Shell,takut-takut minyak tidak cukup.Tapi agak terperanjat sebab minyak banyak lagi.Kira jimatla jugak.Aku isi saja sampai penuh,sebab lepas ni aku takkan jumpa stesen minyak lagi. Aku sampai di Menumbok sebelum pukul 10.00 pagi.Lajuka tu? Yang pasti tiang bendera feri pun belum nampak lagi.Lega sebab boleh berurusan lebih awal.Feri yang bawa kenderaan feri kecik saja.Tidak apala janji sampai rumah. Bila sudah berada dalam feri tu baru aku sedar yang aku sudah berjaya melalui satu perjalanan yang susah aku mau cakap.Apa yang aku kesalkan hanyalah aku tidak pulak ambil gambar sepanjang perjalanan tu sebagai bukti. Hati betul-betul lega bila aku sudah sampai di rumah.Lepas satu azab...alhamdulillah.